Werkplekarchitecten: dit zijn de nieuwe trends binnen de kantorenmarkt

Afgelopen week stond Toon De Somer in De Tijd met een exclusief interview. Lees hier het artikel.

‘Een kantoor dat al 20 jaar niets gewijzigd heeft aan zijn infrastructuur is binnenkort ten dode opgeschreven’
Toon De Somer

Bedrijven die kantoren huren, kopen of bouwen verlangen steeds meer hedendaagse oplossingen om de werkplek voor hun personeel zo motiverend en stimulerend mogelijk te maken. Landschapsbureaus, grote directiekantoren en luide omgevingen zijn steeds minder welkom.

De productiviteit een boost geven. Zo efficiënt mogelijk werken. En het personeel zich goed in hun vel doen voelen. Dat zijn zowat de drie basisingrediënten die ondernemingen verlangen van een hedendaagse kantooromgeving. Uiteraard bestaat er geen standaardoplossing die voor iedereen past. Het blijft maatwerk. Er zijn echter wel een aantal elementen die de kantooromgeving voor àlle bedrijven aantrekkelijker maken, weet Kurt Floris CEO bij NNOF uit Vilvoorde, die al 18 jaar kantooromgevingen creëert, bouwt en beheert.

‘Een bedrijf dat een kantoor wil bouwen of (her)inrichten vertrekt het best vanuit één cruciale vraag. Welke werkplektypes hebben de mensen die er zullen werken nodig om hun job optimaal uit te kunnen voeren? Sowieso zijn kantoren die bestaan uit een simpele aaneenschakeling van bureaus en stoelen – waarbij leidinggevenden in eigen afgesloten suites werken – compleet passé. Onze ervaring leert ons dat er op die manier heel veel bedrijfsruimte verloren gaat of onderbenut blijft.’

Optimaliseren van ruimte

Hoe hoger de werknemers in de hiërarchie, hoe groter hun kantoor vroeger was. En hoe minder vaak ze op dat kantoor aanwezig waren. ‘Zo verspil je niet alleen kostbare ruimte, maar zorg je er ook voor dat de mensen die wel op kantoor vertoeven dichter op elkaar zitten’, zegt Kurt Floris. ‘Bedrijven verlangen vandaag steeds meer een flexibele indeling van hun kantoorgebouwen. Zo verschijnen er bijvoorbeeld steeds vaker polyvalente ruimtes. Die kunnen dan gereserveerd worden afhankelijk van de actuele behoeftes van het personeel. Ze kunnen er vergaderen, zich afzonderen voor taken die extra concentratie vereisen, telefoongesprekken voeren, samenwerken in team, klanten ontvangen. En ook leidinggevenden kunnen er gebruik van maken, zodat die het vandaag in vergelijking met vroeger met een veel kleiner kantoor kunnen stellen. Kortom: kantoren worden steeds meer activititeitsgebonden omgevingen.’

Flexwerkplekken en huiskamersfeer

Bij de zogenaamde flexwerkplekken is er steeds meer vraag naar bureaus die in hoogte verstelbaar zijn, weet Toon De Somer, oprichter van de naar hem vernoemde speciaalzaak voor kantooroplossingen. ‘Zittend en staand werken wisselen mekaar af. Ik ken kantoren waar er vandaag meer staand dan zittend gewerkt wordt. Wat dat betreft zien we ook steeds meer staande- en/of wandelvergaderingen opduiken. Daarbij hoort ook een huiselijke sfeer. De war on talent zorgt ervoor dat veel bedrijven hun werknemers niet zomaar een betaalde job moeten verschaffen, maar ook eentje met een aangename werksfeer. Dat lossen we bijvoorbeeld op door het aanbrengen van sfeerverlichting, planten, cosy corners, loungebanken. Ook kantoren met een geïntegreerde tuin, café of restaurant winnen terrein. Een kantoor dat al 20 jaar niets gewijzigd heeft aan zijn infrastructuur is binnenkort ten dode opgeschreven, volgens mij.’

Bureaus worden ook vaker gedeeld, of werknemers hebben geen vaste plekken meer, maar kunnen aan eender welk bureau aan de slag. Wat dat betreft zijn landschapsbureaus zeker niet meer van deze tijd, vertelt Kurt Floris. ‘Die zijn destijds in het leven geroepen om plaats te winnen. Maar sinds kort komen meer en meer bedrijven hiervan terug. De werknemers vinden vaak hun draai niet binnen die grote open ruimtes, ze verliezen hun concentratie of ze worden gestoord of afgeleid door het lawaai van kantoormachines of de (telefoon)gesprekken van hun collega’s.’

Geluid is cruciaal

Daarom is akoestiek binnen een kantooromgeving uitermate belangrijk, benadrukt Toon De Somer. ‘Te veel lawaai op kantoor veroorzaakt stress. Daarom zijn een goeie akoestiek en stille werkplekken een must. Veel bedrijven verlangen vandaag meer en meer geluidsarme ruimtes. Die wensen ze in de vorm van een akoestisch geïsoleerde kamer of booth. Ofwel pakken ze de bestaande werkplekken aan. Daarbij is het uiteraard altijd duurder om die zaken achteraf uit te voeren, dan wanneer ze reeds voorzien werden in het ontwerp van de kantooromgeving.’

Toch hoeven akoestische oplossingen niet noodzakelijk duur te zijn. Lawaaihinder kan al opgelost worden door middel van plafondtegels. Het voordeel van al die akoestische ingrepen? Ze vormen een exacte wetenschap. ‘De resultaten zijn meteen meetbaar’, zegt Toon De Somer.

Locatie wordt nog belangrijker

De volgende nieuwe trend is mobiliteit. Steeds meer mensen werken regelmatig thuis, onderweg of bij klanten. Ook daar dienen huidige kantoren op in te kunnen spelen. Al wil dat niet zeggen dat kantoorvloeren daarom per se kleiner worden. Kurt Floris: ‘Thuiswerken en satellietwerken zorgt er niet voor dat bedrijven vandaag minder vierkante meters kantoorruimtes nodig hebben. Integendeel. De ruimte die hierdoor vrijkomt, willen bedrijven tegenwoordig vaak opvullen met die polyvalente voorzieningen waar ik het daarnet over had: brainstormkamers, concentratiecellen, gedeelde directielokalen, enzovoort.’

Uiteraard omvat de uitdaging ‘mobiliteit’ veel meer dan het inspelen op thuiswerken. Volgens Marc Dillen, directeur-generaal bij de Vlaamse Confederatie Bouw, trekken kantoren steeds vaker weg uit Brussel. ‘Zo zijn ze verlost van de mobiliteitsknoop die soms eigen is aan onze hoofdstad. Door de stijgende vraag naar bureauruimtes in Vlaanderen zien we daar vooral een trend van nieuwe kantoren die opgetrokken worden in de buurt van afritten of dichtbij treinstations.’

Dat beaamt ook Kurt Floris. ‘De komende jaren zullen steeds meer bedrijven voor satellietkantoren kiezen. In plaats van zich op één locatie te vestigen, zullen ze zich over verschillende delen van het land verspreiden met extra kantoorruimtes. Verhuurders, verkopers en promotoren van kantoorgebouwen houden daar dus best rekening mee. Volgens mij zullen ook kantoren aan de rand van grote steden, in de buurt van het openbaar vervoer en rond de luchthavens alleen maar populairder worden. Dat gebeurt vandaag al: grote kantoren vlakbij belangrijke treinstations vullen zichzelf.’

Bron: Vastgoedbijlage van 16 mei 2018

Bezoek virtueel onze nieuwe showroom

Tooon Chair everything is possible

Bel 32 3 647 26 08 of maak een afspraak